fbpx

Open & Klik Ratio Verbeteren Van Je E-mail? 5 Simpele Tips

Elke ondernemer wil dat zijn e-mails en nieuwsbrieven vaker worden gelezen.

Zoals je waarschijnlijk wel weet zorgt dit direct voor meer verkopen, omzet en winst.

Om dit te realiseren moet jij jouw open- en klik ratio verbeteren.

Voordat we met de tips beginnen, eerst even een korte opfriscursus:

Open & Klikratio Verbeteren Van Je E-mail? 5 Simpele Tips

More...

Open & klik ratio verbeteren van je e-mail? 5 simpele tips

Wat is een e-mail openingspercentage en een klik ratio?

Een open ratio of openingspercentage laat zien hoeveel mensen je e-mail openen. Dus hoeveel mensen de inhoud van je e-mail zien ten opzichte van de verzonden mails.

Daarna krijgen we te maken met de klik ratio.

Deze ratio laat zien hoeveel mensen er op een link klikken ten opzichte van de geopende e-mails.

Een voorbeeld:

Wat is een open en klik ratio?

Stel je stuurt een e-mail naar alle mensen op je lijst en je hebt 1000 contacten. Vervolgens openen 100 mensen je e-mail. Dan heb je een open ratio van 10%. Van de mensen die je e-mail openen, klikken er 50 op een link om een blog te lezen. Dan heb je een klik ratio van 5%.

Hoe meer contacten een e-mail openen, des te hoger de open ratio. Hetzelfde geldt voor de klik ratio.

Deze cijfers laten dus zien hoe effectief je e-mail is (naast het aantal verkopen natuurlijk).

Maar goed, genoeg over de ratio’s, laten we snel kijken hoe we deze omhoog krijgen zodat jij jouw omzet kan verhogen…


#1: Claim klikken met killer content

De beste manier om een hoge open ratio en klik ratio te krijgen?

Geweldige content, producten, aanbiedingen en diensten. Dit is eigenlijk hetzelfde als een goede boekenreeks of serie.

Vind je het eerste boek of de eerste aflevering geweldig?

Dan kan je niet snel genoeg de volgende lezen of bekijken...

Goede content voor e-mail marketing

Dus schrijf je geniale e-mails en verwijs je ze daarna door naar een nog genialer artikel, video, product of dienst? Dan openen ze graag je e-mail en klikken ze met plezier op je link.

Dit klinkt misschien logisch…

Alleen we moeten het toch vermelden. Want als je content goed is, werken de volgende tips nog vele malen beter.


#2: Verbeter je open ratio met een onderwerpregel

Ook deze tip klink heel erg logisch. Waarom? Omdat je contacten eerst de onderwerpregel zien. Vervolgens beslissen ze of de e-mail het openen waard is.

Hiermee kan je de open ratio voor je e-mails en nieuwsbrieven verhogen. Zorg er dus voor dat de onderwerpregel aan 1 van de volgende dingen voldoet:

  • Interesse opwekken
  • Entertainen
  • Een goede reden geven om de e-mail te openen
  • Geef een deadline (alleen als er daadwerkelijk een deadline is)

Maar nog belangrijker…

Test verschillende onderwerpregel om te ontdekken wat er werkt voor je doelgroep.


#3: Een aansporing tot actie

Klik op de onderstaande link om meer te leren over [onderwerp].

Klik hier en ontvang nog voor 5 december. Zodat je kinderen een geweldige Sinterklaas beleven.

Dit zijn 2 voorbeelden van een call to action of aansporing. Deze call to action is nodig om je doel te bereiken. Bij de bovenstaande voorbeelden is het iemand naar een artikel sturen en een product verkopen.

Call to action voor de klik ratio

Vraag ze niet zomaar om op een link te klikken. Je wilt altijd een reden of aansporing geven. Vandaar dat de titel van deze tip “aansporing tot acties” is.

Motiveer het om op een link te klikken. Hierdoor gaat je klik ratio omhoog. Wat weer zorgt voor meer websitebezoekers en verkopen.


#4: Leesbaar op je mobiel

Het ligt er een beetje aan welk wetenschappelijk onderzoek je aanhoudt, maar over 1 ding zijn alle onderzoeken het eens:

Steeds meer mensen lezen e-mails op hun mobiel.

Dit is zeker meer dan 50% en volgens sommige onderzoeken zelfs 85%. Dus is je e-mail onleesbaar op een mobiel? Dan klikken mensen niet op je link. Vervolgens openen ze je e-mails minder vaak.

Mobile responsive voor meer klikken

En voor je het weet willen ze van je mailinglijst af…

Dat is totaal onnodig want elk e-mail systeem heeft de optie om het geschikt voor mobiel te maken. Heeft je e-mail software deze optie niet? Dan raden we je aan om onmiddellijk over te stappen. Want dan is die e-mail software niet meer van deze tijd.

Vergeet niet de e-mail zelf op je mobiel te bekijken. Want de weergave is net wat anders, dus soms wil je tekst en titels net wat anders positioneren.

Tot nu toe ging alles over de e-mail zelf. Alleen er is een factor die je open en klik ratio beïnvloed voordat je iets verstuurd. Wat dan? Dat lees je hieronder…


#5: Segmenteer

Je e-mails en nieuwsbrieven verstuur je aan een bepaalde doelgroep. Dit is je mailinglijst of een gedeelte van je mailinglijst. Nu is niet iedereen op de mailinglijst hetzelfde.

Iedereen heeft andere voorkeuren en interesses. Daar wil je rekening mee houden met het e-mailen.

Maak dus aparte lijsten of gebruik tags (labels) om mensen van elkaar te onderscheiden.

Segmenteer voor betere open ratios

Op deze manier krijgen mensen alleen e-mails waar ze interesse in hebben. Hierdoor gaan je openingspercentage omhoog en voor de klik ratio geldt hetzelfde.

Een voorbeeld?

Stel je verkoopt auto’s. Nu zijn er verschillende merken, modellen en aandrijvingssystemen.

Stel iemand heeft een Tesla, dan wil je geen e-mail sturen over hoe ze een dieselauto het beste kunnen onderhouden.

Ken je nog andere manieren om de open en klik ratio te verbeteren? Deel ze dan hieronder in de reactie sectie.

Wellicht zijn de volgende gidsen ook interessant voor jou:

Klaar om jouw winst te verhogen met e-mail marketing software & marketing automatisering?

Probeer MailHop 14 dagen gratis. MailHop is partner van ActiveCampaign. Dus je krijgt het systeem van ActiveCampaign en MailHop zorgt voor:

  • Onbeperkt Nederlandstalige support
  • Check
    Gratis online introductie training
  • Check
    Onbeperkt e-mails verzenden
  • Gratis nieuwsbrief templates
  • Gratis online demonstraties

*Geen creditcard of iDeal nodig. 14 dagen proefversie.

Klik hier om uw reactie achter te laten 0 reacties

Laat een reactie achter:

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Geef aan welke cookies je wilt accepteren of bekijk de privacyverklaring.

Privacyverklaring | Sluiten
Cookie instelingen