fbpx

Krijg Meer Klanten: 17 Tips Om E-mails Te Schrijven Die Verkopen

In dit artikel ontdek je hoe je met e-mail marketing meer klanten krijgt en je winst vergroot.

Want er is niks zo frustrerend als een mailinglijst die geen omzet genereert. Terwijl jij er veel geld, energie en tijd in investeert.

Lees dus snel verder en leer hoe e-mails schrijft die wel verkopen…

Meer verkopen via de e-mail

More...

Krijg Meer Klanten: 17 Tips Om E-mails Te Schrijven Die Verkopen


#1: Simpel design

Door het design simpel en minimalistisch te houden, voorkom je weergave problemen.

Kunnen mensen je e-mail niet goed kunnen lezen?

Dan klikken ze razendsnel op “afmelden” voor je e-mail.

Het weergeven van je e-mail gaat op de meeste computers vlekkeloos. 

Simpel Design voor e-mails

Alleen het gaat nogal eens fout op mobieltjes. Dus voor je een e-mail verzend, test eerst even de leesbaarheid op je mobiel.


#2: Maak het voordeel altijd duidelijk

Waarom moet iemand je e-mail openen?

Waarom moet iemand je e-mail lezen?

Deze 2 vragen wil je zo snel mogelijk beantwoorden.

De eerste vraag beantwoord je in de onderwerpregel en de tweede vraag in de eerste paar zinnen van je e-mail.

Waarom? Omdat mensen een overvolle inbox hebben. Dus je zal iets moeten doen om tussen alle saaie en nutteloze e-mails uit te springen.

Duidelijk voordeel in je e-mail

Mensen moeten dus een goede reden hebben om je e-mail te openen. Naast het voordeel duidelijk maken is er nog een andere manier…


#3: Maak het exclusief

Geef je contacten toegang tot iets waar alleen zij toegang tot hebben.

Op deze manier voelt je e-mail als een exclusief groepje en hebben ze een reden om op je mailinglijst te blijven.

Publiceer je een nieuwe Youtube video? Dan krijgen ze van de app Youtube een notificatie.

Publiceer je een nieuw artikel? Dan kan iedereen het zien.

Schrijf een exclusieve e-mail

Dus dat zijn geen redenen om op een mailinglijst te staan…

Gelukkig kan je de hierboven beschreven dingen veranderen in iets exclusiefs. Hoe? Geef je mailinglijst als enige toegang tot een artikel. En publiceer het later pas. Hetzelfde kan je doen met een Youtube video.

Daarnaast kan je een aantal contacten een product gratis laten testen. Of je kan ze toegang geven tot een Webinar waar ze je vragen kunnen stellen. Alleen voor mensen op je mailinglijst natuurlijk.

De mogelijkheden zijn eindeloos en op deze manier krijg je een loyale mailinglijst.


#4: Gebruik jij en ik op het juiste moment

Vertel je een verhaaltje of een anekdote?

Dan gebruik je natuurlijk ik en vertel je het vanuit je eigen perspectief.

Maar voor de rest gebruik je/jij/jou/jouw.

Hiermee focus jij je op de lezer. Want daar gaat het uiteindelijk om.

Je lezers willen geholpen worden.

Ze willen dat jij hun problemen oplost.

Gebruik ik en jij e-mails

Kortom:

Gebruik voornamelijk jij en soms ik als je een persoonlijk verhaal vertelt.


#5: Jip-en-Janneketaal

Zorg ervoor dat een kind op de basisschool het kan begrijpen (vandaar de titel Jip en Janneke taal).

Hoe makkelijker je e-mail te lezen is, des te beter!

Schrijf dus met begrijpelijke woorden en maak je zinnen niet te lang.

Weet je niet zeker of iemand een woord kent? Bij twijfel gebruik je het woord niet. 

E-mail in Jip-en-Janneketaal

Het is zonde om een potentiële klant te verliezen door een verkeerde woordkeuze.

Op zoek naar een ander woord? Gebruik dan www.synoniemen.net.

Bonus tip:

Gebruik je vaak dezelfde woorden in je e-mails? Zoek een synoniem voor de afwisseling.


#6: Oneindige alinea's

Een lange alinea kan nogal ontmoedigend werken. De lezer denkt dan:

Hoe ga ik hier ooit doorheen komen?

Of erger nog…

…het herinnert ze aan academische teksten of saaie schoolboeken.

Deze 2 associaties wil je te allen tijde voorkomen. Want de kans is precies 0% dat ze je e-mail gaan lezen.

Schrijf korte alinea's

Dus in plaats van een lange alinea:

Je hebt de keuze uit 2 artikelen: eentje heeft langere alinea’s en de ander heeft kortere alinea’s. Welke zou je kiezen? Voor de gemiddelde Nederlander is het antwoord: de tekst met de kortere alinea’s. Dit is de reden dat de meeste kranten kortere alinea’s schrijven. Hierdoor wordt de kans groter dat de lezer het artikel van het begin tot het einde leest. En hetzelfde zie je op websites. Artikelen met korte alinea’s worden langer gelezen. Raad eens? Dat geldt ook voor e-mails.

Deel je het op in kortere alinea’s:

Je hebt de keuze uit 2 artikelen: eentje heeft langere alinea’s en de ander heeft kortere alinea’s. Welke zou je kiezen?

Voor de gemiddelde Nederlander is het antwoord: de tekst met de kortere alinea’s.

Dit is de reden dat de meeste kranten kortere alinea’s schrijven. Hierdoor wordt de kans grote, dat de lezer het artikel van het begin tot het einde leest.

En hetzelfde zie je op websites. Artikelen met korte alinea’s worden langer gelezen. Raad eens? Dat geldt ook voor e-mails.


#7: Een snelle eerste versie

Schrijf de eerste versie van je e-mail zo snel mogelijk. Hierdoor kom je meer in de flow en klinkt het allemaal wat natuurlijk.

Overdenk je elke zin 10 keer? Dan komt een e-mail vaak onnatuurlijk over.

Verder vergeet je zo je goede ideeën niet. En je kan later altijd nog optimaliseren.


#8: Een e-mail is geen roman

Een e-mail is net een Elevator pitch.

Je wilt het zo beknopt mogelijk houden, want anders haken mensen af. 

Er zijn immers nog 100 e-mails die ze nog moeten lezen.

Nu snapt iedereen wel dat je geen roman gaat uittypen en deze als e-mail gaat versturen. 

Alleen soms sturen mensen e-mails die langer zijn dan een artikel. Dat is dus niet de bedoeling.

Een mail is geen roman

E-mail is een communicatiemiddel voor korte berichten en voor artikelen gaan mensen naar je website.


#9: Maak het persoonlijk

Hierdoor worden e-mails een stuk interessanter. 

Dit kan je doen door humor, een persoonlijk verhaal of door een video boodschap toe te voegen. Verder wil je elke e-mail ook beginnen met de naam van het contact. 

Dit is een optie die meeste e-mail marketing software bedrijven aanbieden.


#10: Aanzet tot actie

Like de Facebookpagina. Koop een lichtgevende hondenhalsband door op de onderstaande link te klikken. Lees mijn nieuwste artikel. Geef me je meest prangende vraag.

Dat zijn allemaal Aanzetten tot acties (Engels: call to actions).

Zorg dat ze duidelijk zijn en actief geschreven worden, want je wilt de lezer op je link klinkt of een bepaalde actie uitvoert.

Aanzetten tot actie e-mail

En het klinkt misschien logisch, maar er zijn genoeg mensen die een call to action vergeten.

Deze call to action is nog belangrijk om een andere reden. En dat brengt ons bij het volgende punt:


#11: Train je contacten om te klikken

Het einddoel van e-mail marketing is om een product of service te verkopen.

Dus uiteindelijk zullen je contacten op een link moeten klikken.

Ze zullen immers op je verkooppagina moeten komen of een afspraak voor een intake moeten maken.

Daarom wil je ze dus trainen om op je links te klikken. Dat doe je door ze waardevolle dingen aan te bieden. 

Train om op een link te klikken

Zodat ze op je link klikken en er een goed gevoel over krijgen. Omdat ze steeds weer iets nieuws leren of geëntertaind worden.

Leestip: 5 simpele tips om je e-mail open- en klik ratio te verbeteren.


#12: Vraag om feedback

Hiermee sla je 2 vliegen in 1 klap.

Ten eerste krijg je waardevolle feedback.

En ten tweede zorgt het voor betrokkenheid.

Maak het wel laagdrempelig. Anders is het teveel moeite voor je lezers.

Dus een vragenlijst met 20 open vragen is geen goed idee.

Feedback op je e-mail

Van dat soort lange vragenlijsten worden lezers gek, net als…


#13: Een kunstwerk van je tekst maken

Vetgedrukte...

...cursieve...

...onderstreepte...

tekst kan erg handig zijn om ergens de nadruk op te leggen.

Alleen het kan ook erg afleidend werken. Gebruik het dus niet in elke zin…

…en ja, hetzelfde geldt voor het gebruik van hoofdletters en kleuren.


#14: Lees hardop

Het MailHop team presenteert…

De meest vervelende tip ooit:

Lees je teksten hardop, voordat je ze publiceert of opstuurt.

Waarom?

Omdat je dan hoort welke stukjes toch niet zo lekker lopen.

En zeg nu alsjeblieft niet het volgende:

Een opt-in pagina in een notendop

Maar ik lees de tekst toch door. Ik lees het voor met mijn 'innerlijke stem'.

Dat werkt helaas toch iets anders. Probeer het maar eens uit voor de verandering en je merkt het verschil meteen.


#15: Goede kunstenaars kopiëren, grote kunstenaars stelen

Dit is de Nederlandse versie van:

"Good artist copy great artist steal"

Nu is het niet de bedoeling dat je e-mails gaat stelen en kopiëren.

Wat je wel wilt doen?

Je abonneren op een aantal goede e-mailmarketeers. Zowel in je eigen markt, als markten waar je niks mee te maken hebt.

Lees van andere marketeers

Vervolgens ga je deze e-mails lezen en kijken of ze goed zijn geschreven. Is het antwoord ja? Dan ga je jezelf afvragen waarom dat zo is. Dat kan je doen met de onderstaande vragen:

  • Was de boodschap duidelijk of onduidelijk?
  • Wil ik op deze mailinglijst blijven na het lezen van deze e-mail?
  • Was ik benieuwd naar de inhoud van de e-mail? Was er een call to action en wou ik deze uitvoeren?

Daarna stel je de vraag waarom wel of niet. En voor je het weet ben je een echte e-mail expert.

Om weer terug te komen op het kopiëren en stelen…

…de goede e-mails wil je bewaren. Leg een e-mail verzameling aan. Zodat je deze later kan gebruiken ter inspiratie. Want we hebben allemaal wel eens inspiratie nodig.


#16: Een simpel bedankje

Wil je een relatie opbouwen met je contacten? Wil je zoveel mogelijk verkopen maken met je e-mails?

Ja?

Bijna iedereen wil dat. En dat is precies waar ze de fout in gaan. Ze denken aan zichzelf. Terwijl het om de klant gaat. De klant wil zich gewaardeerd en begrepen voelen.

Hoe ga jij dat voor elkaar krijgen?

Bedankt contacten voor het abonneren

Denk daar maar eens goed over na…

Een simpele manier is simpelweg een simpel bedankje.

Vult iemand je vragenlijst in? Bedankt. Geeft iemand zijn e-mail? Bedankt. Geeft iemand feedback op je artikel? Bedankt. Koopt iemand je product? Bedankt.

Door alle technieken, tips en tricks, vergeten mensen dit nog wel eens. Maar een bedankje sturen werkt nog steeds. Daarnaast maakt het toekomstig e-mail verkeer een stuk makkelijker.


#17: Testen

Voordat je begint met e-mails schrijven…

…we moeten nog 1 ding bespreken en dat is testen.

Testen is precies wat de beste e-mails van gemiddelde e-mails onderscheid. Elke markt is anders.

En elke maand is er weer een nieuwe e-mail trend. Die trend werkt voor sommige mensen wel en voor sommige niet.

Test je emails

Daarom zal je dus altijd moeten blijven testen. Hierdoor krijg je een steeds beter gevoel voor je doelgroep. Je ontdekt wat werkt en wat niet werkt…

Die kennis kan je alleen opdoen door te testen. Dat gevoel of die vaardigheid kan geen enkel artikel je leren.

Kortom:

Experimenteer met je onderwerpregel, afbeeldingen, tekst in de e-mail, call to action etc.

Mogelijk zijn de volgende gidsen ook interessant voor jou:

Klaar om jouw winst te verhogen met e-mail marketing software & marketing automatisering?

Probeer MailHop 14 dagen gratis en KRIJG: 

  • Onbeperkt Nederlandstalige support
  • Check
    Gratis online introductie training
  • Check
    Onbeperkt e-mails verzenden
  • Gratis nieuwsbrief templates
  • Gratis online demonstraties

*Geen creditcard of iDeal nodig. 14 dagen proefversie.

Klik hier om uw reactie achter te laten 0 reacties

Laat een reactie achter:

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Geef aan welke cookies je wilt accepteren of bekijk de privacyverklaring.

Privacyverklaring | Sluiten
Cookie instelingen