fbpx

17 E-mail Marketing Tips: Wat Het Is & Hoe Het Werkt

E-mail marketing kan ontzettend winstgevend zijn…

Alleen voor de meeste ondernemers is het een heel gedoe en levert het vooral frustraties op.

Vandaar dat ik deze gids met 17 tips heb geschreven.

Zodat jij zonder frustraties je winst kan vergroten en veel tijd kan besparen.

Klinkt goed?

Laten we dan meteen beginnen…

More...

Deel #1: Wat is e-mail marketing & hoe werkt e-mail marketing?

Om je zo goed mogelijk uit te leggen wat e-mail marketing precies is en hoe het werkt, moeten we een aantal jaren terug gaan in de tijd...

Dus stap achterop mijn denkbeeldige tijdmachine…

Hou je goed vast..

En daar gaan we…

… 3… 2… 1… daar gaan we!

Wat is e-mail marketing & hoe werkt e-mail marketing?

Het jaar is 1872 en we bevinden ons in de Verenigde Staten.

Meneer Aaron Montgomery Ward heeft een revolutionair idee. Een idee dat de manier van “verkopen” wereldwijd VOORGOED veranderd.

Wat zijn revolutionaire idee is? Ik dacht dat je het nooit zou vragen;).

Het idee van Meneer Ward is als volgt:

Producten direct aan de klant verkopen, tegen betaalbare prijzen (direct marketing)

Waarom ik je dit vertel?

E-mail marketing is een moderne vorm van direct marketing.

Kijk. Meneer Ward kwam op het geniale idee om zijn producten via een postordercatalogus aan te bieden. Dit zodat er geen winkel of tussenpersoon nodig was, en het product direct aan de klant werd aangeboden (vandaar de naam direct marketing).

Inmiddels is een postordercatalogus niet meer de meest effectieve vorm van direct marketing.

… en 3 keer raden wat nu de meest effectieve vorm van direct marketing is?

Juist, e-mail marketing.

Niet alleen blijkt uit onderzoek dat e-mail marketing de hoogste ROI (return on investment) oplevert, maar het blijkt ook dat e-mail het kanaal is dat het meeste wordt gebruikt:

Winst uit e-mail marketing

En voordat je denkt:

“Ja, maar mijn doelgroep gebruikt geen e-mail (meer)”

Dit is onzin.

Niet alleen heeft e-mail de hoogste gebruikersaantallen.

… maar e-mail heeft ook nog eens de hoogste gebruikersaantallen per leeftijdsgroep:

e-mail marketing statistieken

Kortom: Heb jij op dit moment geen succes met e-mail marketing? Dan komt dit simpelweg doordat je e-mail marketing niet op de juiste manier toepast.

En als je het mij vraagt... dit is een reden voor een feestje... want wanneer jij weet hoe je e-mail marketing wel op de juiste manier toepast... dan gaat er een compleet nieuwe wereld voor je open.

Hoe je e-mail marketing op de juiste manier toepast? Leuk dat je het vraagt;).

Lees gauw verder om het antwoord te ontdekken...

#1: Het #1 geheim van succesvolle internetondernemers

Oké. Je weet nu dat e-mail marketing belangrijk is, maar misschien voelt het een beetje overweldigend op dit moment… Het is immers iets nieuws, of niet?

Geen paniek:

Omdat e-mail marketing op dit moment zo belangrijk is, zijn er een hoop tools ontwikkeld die e-mail marketing zo simpel mogelijk maken (wat de de beste tool is ontdek je bij tip 4).

#1 geheim van succesvolle internetondernemers

Sterker nog: Er zijn nu zelfs tools die het hele stukje e-mail marketing automatiseert.

Dit wordt ook wel e-mail marketing automation genoemd.

En dit is op dit moment het #1 geheim van succesvolle internetondernemers.

Simpelweg omdat bijna elke succesvolle ondernemer deze vorm van e-mail marketing gebruikt. En misschien denk je nu, wat is e-mail marketing automation?

Mijn antwoord:

E-mail marketing automation is e-mail marketing on steroids

Kijk. Jouw tijd is waardevol. En je hebt waarschijnlijk 1001 dingen aan je hoofd.

Handmatig e-mails verzenden is dus niet bepaald een praktische aanvulling in jouw drukke leven. En zelfs het regelmatig verzenden van bulk e-mails neemt veel tijd in beslag.

Gelukkig hebben de e-mail marketing goden onze gebeden gehoord.

Tegenwoordig kan je e-mail marketing dus automatiseren.

Of nou ja, wel als je de juiste tool gebruikt.

Oftewel:

Als jij een drukke ondernemer bent die zijn tijd serieus neemt, dan raad ik je aan om deze e-mail marketing tool te gebruiken (je kan hem zelfs 14 dagen gratis uitproberen).

En als je dat hebt gedaan, laten we dan gauw verder gaan met:

#2: De “e-mail marketing regels” die je MOET weten

Laten we eerlijk zijn:

We leven in een schitterend land met een berg aan regels.

Het is dus niet gek dat er ook rondom e-mail marketing een aantal zeer belangrijke regels zijn, denk bijvoorbeeld aan:

… Ik weet het, dit klinkt als een hoop gedoe;).

Maar waar het eenvoudigweg op neer komt zijn de volgende 2 dingen:

Heb je dat gedaan? Oké. Dan is het hoog tijd voor:

#3: Het “black box” -principe

Tijd voor een metafoor:

E-mail marketing is net als een “black box”:

Het “black box” -principe

Dus wanneer je e-mail marketing op de juiste manier toepast, dan wordt de input (e-mailadressen) automatisch omgetoverd tot output (verkoop).

In dit artikel ontdek je hoe je e-mail marketing op de juiste manier toepast, zodat jij of je cliënt de gewenste output krijgt (denk: winst).

Maar om dit te doen hebben we natuurlijk ook input nodig.

Oftewel e-mailadressen.

En e-mailadressen worden ook wel leads genoemd.

Dus wanneer jij op dit moment geen of weinig leads hebt, dan raad ik je aan om nu eerst de onderstaande artikelen te bekijken:

Heb je al wel leads? Ga dan gelijk verder met:

#4: Gebruik de juiste e-mail marketing tool

Zo. Je weet nu dat e-mail marketing het grootste en belangrijkste marketingkanaal is. Het is dus ook niet gek dat er ongelofelijk veel “e-mail marketing” -tools beschikbaar zijn.

Er is - letterlijk - te veel keuze omdat iedereen een graantje mee probeert te pikken.

Tot een aantal jaren terug waren er alleen nog maar ingewikkelde tools.

de juiste e-mail marketing tool

Ik noem dit ook wel “de oude manier van e-mail marketing”.

Gelukkig leven we nu niet meer in het stenen-e-mail-tijdperk. Nee, tegenwoordig zijn er een aantal zeer gebruiksvriendelijke Nederlandse e-mail marketing tools.

Maar let op:

Aangezien e-mail marketing zo belangrijk is voor jouw onderneming (of die van jouw cliënten)... is het ook super belangrijk dat je de juiste support krijgt.

Kortom, om e-mail marketing op de juiste manier toe te passen heb je het volgende nodig:

  • Een gebruiksvriendelijke en Nederlandse e-mail marketing tool, die ook nog eens betaalbaar is (we zijn tenslotte Nederlanders, niet waar;)
  • Een e-mail marketing tool met geweldige support

En aangezien zo’n ideale e-mail marketing dienst in Nederland nog niet bestond, besloot ik om er zelf één op te zetten.

En owja, wist je al dat je deze tool 14 dagen gratis en risicovrij kan uitproberen?

Zie voor jezelf dat dit de beste e-mail marketing tool is, en wanneer je - net als 1000+ anderen ondernemers - tevreden bent dan kun je ervoor kiezen om lid te blijven.

Zo. Nu weet je wat e-mail marketing is en hoe e-mail marketing werkt. Laten we nu gelijk verder gaan met...

Deel #2: Praktische e-mail marketing tips

Om e-mail marketing op de juiste manier toe te passen zijn er een aantal belangrijke tips die je moet weten, en in dit gedeelte ontdek je wat deze tips zijn.

Omdat ik weet dat jouw tijd waardevol is stel ik voor dat we gelijk beginnen:

#5: Begrijp je doelgroep

Als je een doorgewinterde marketeer bent dan mag je deze tip overslaan (dit is immers marketing 101). Echter, veel ondernemers begrijpen hun doelgroep niet.

En dit is 1 van de grootste marketing fouten!

Want kijk:

Des te beter jij je doelgroep (of die van je cliënten) begrijpt, des te makkelijker het is om een product of service te promoten.

Begrijp je doelgroep

Wanneer jij de doelgroep begrijpt dan gebeuren er namelijk 3 dingen:

  • Je bespaart bakken met geld. Simpelweg omdat het vele malen goedkoper is om te adverteren wanneer je weet wie je moet bereiken.
  • Je krijgt hogere conversies. Simpelweg omdat het makkelijker is om teksten / video’s te creëren wanneer je weet wat de drijfveren van jouw doelgroep zijn.
  • Je product / service wordt beter. Simpelweg omdat je iemand beter kan helpen wanneer te weet wat de veelvoorkomende problemen van jouw doelgroep zijn.

Nu zijn er 2 manieren om je doelgroep beter te begrijpen:
1) Je kan het zelf uitzoeken
2) Je kan ons om hulp vragen (klik hier om een gratis consult in te plannen).

En als jij jouw doelgroep (of die van je cliënten) beter begrijpt, dan is het tijd voor:

#6: Zo zorg je ervoor dat je e-mails geopend worden

Oké, je weet nu dat e-mail marketing 1 van de meest winstgevende marketing kanalen is. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je jouw leads constant moet “spammen”.

Laat dit maar over aan de bedrijven die vroeg of laat failliet gaan;).

In je e-mails wil je namelijk “waarde” geven.

Hierdoor blijft het interessant voor jouw lezers om je te volgen. En wanneer je “waarde” mixt met aanbiedingen dan heb je het recept voor een winnende e-mail marketing cocktail.

Zorg dat je mails geopend worden

Met waarde bedoel ik trouwens niet 300 praktische tips om je tanden te poetsen (als je bijvoorbeeld een tandarts bent;).

Nee, het kunnen 10 korte tips zijn (waar je niet te diep op de “hoe” ingaat).

Maar het kunnen ook grappige verhaaltjes en ideeën zijn.

En het beste is als je van alles wat doet, dus in het ene mailtje geef je een lijstje met 10 korte tips, en in de volgende mail vertel je een grappig verhaaltje.

Dit zorgt ervoor dat jouw contacten jouw e-mails blijven lezen, en om het voor jouw contacten zo makkelijk mogelijk te maken heb ik nog een tip voor je:

#7: Onthoud K.I.S.S.

Tegenwoordig vind je ze in bijna elke e-mail marketing tool...

Fancy e-mail templates:

K.I.S.S. je e-mails

En zeg nu zelf, dit ziet er een stuk mooier uit dan simpele tekst E-mails:

Houdt je e-mails simpel

Echter, net als bij veel dingen geldt hier de K.I.S.S. regel:

Keep It Short & Simpel.

Wat blijkt namelijk? Simpele tekst e-mails brengen vele voordelen met zich mee:

  • E-mails komen vaker in de juiste folder terecht
  • E-mails zien er goed uit op elk device
  • E-mails laden sneller
  • Tekst e-mails zijn simpel. Tegenwoordig zijn veel e-mails lang en ingewikkeld. Jouw e-mail contacten zijn druk en zitten hier niet op te wachten
  • Tekst e-mails voelen persoonlijk aan

Ondanks dat templates er beter uitzien...

...zijn ze dus niet noodzakelijk. Je kan prima tekst e-mails versturen. Wil je de templates gebruiken? Maak het dan niet te ingewikkeld.

#8: Gebruik de "enter-knop"

Bij de vorige tip heb je geleerd waarom je jouw e-mails zo simpel mogelijk wil houden. En bij deze tip ontdek je een simpele manier om jouw e-mails leesbaarder te maken.

Dit doe je simpelweg door meer witregels te gebruiken.

Oftewel, gebruik de enter knop wat vaker;).

Kijk zelf maar eens naar de volgende 2 voorbeelden:

Gebruik de enter knop

Voorbeeld 1:

In dit artikel leer je praktische e-mail marketing tips. Je ontdekt wat e-mail marketing is en hoe e-mail marketing werkt. En daarnaast ontdek je hoe je e-mail marketing op je juiste manier toepast zodat jij of je cliënt het gewenste resultaat krijgt. Een de belangrijkste tips is het gebruiken van de juiste tool. Hiermee voorkom je namelijk dat je de regels overtreedt en in de penarie belandt. En daarnaast geeft de MailHop e-mail marketing tool jou alle vrijheid om winstgevende campagnes te lanceren.

Voorbeeld 2:

In dit artikel leer je praktische e-mail marketing tips.

Je ontdekt wat e-mail marketing is en hoe e-mail marketing werkt.

En daarnaast ontdek je hoe je e-mail marketing op je juiste manier toepast zodat jij of je cliënt het gewenste resultaat krijgt.

Een de belangrijkste tips is het gebruiken van de juiste tool.

Hiermee voorkom je namelijk dat je de regels overtreedt en in de penarie belandt.

En daarnaast geeft de MailHop e-mail marketing tool jou alle vrijheid om winstgevende campagnes te lanceren.

En… wat is makkelijker om te lezen?

Juist, het tweede voorbeeld natuurlijk!

En dit is waarom het zo belangrijk is om de enter knop wat vaker te gebruiken.

Wil je tips om jouw e-mails en webteksten leesbaarder te maken?

Bekijk dan eens de onderstaande blog waar je 1000+ tips:

Dat gezegd hebbende, tijd voor:

#9: Segmenteer jouw contacten 

Om jouw e-mail marketing campagnes zo succesvol mogelijk te maken, is het een briljant idee om jouw contacten te segmenteren. En ook dit kun je automatiseren.

Misschien denk je nu:
Dat klinkt allemaal heel leuk en aardig, maar wat is segmenteren precies?”

Als je segmentatie toepast in jouw e-mail marketing campagnes, dan splits je jouw gehele e-maillijst op in een aantal kleinere lijsten. Tegenwoordig hoef je niet per se verschillende lijsten te gebruiken... 

Segmenteer je contacten

... je kan ook jouw contacten splitsen door middel van tags.

En elk van deze lijsten heeft een verschillende functie:

  • De ene lijst stuurt de contacten die jouw bestelpagina hebben bezocht (maar geen aankoop hebben gedaan), een mailtje met daarin in een herinnering of korting.
  • De andere lijst stuurt de contacten die een product hebben gekocht een mailtje met daarin een factuur en een bedankje. Plus: nog een extra aanbieding (een upsale).

Oftewel: Door middel van segmentatie krijgt iedereen het juiste marketing bericht op het juiste moment. En hierdoor genereer je automatisch meer omzet. En dan nog iets:

#10: Maak slim gebruik van de “afzender naam”

Net als tip #5 is dit een tip die veel ondernemers onderschatten.

Maar uit dit rapport blijkt wel degelijk dat de “afzender naam” belangrijk is, kijk zelf maar:

Afzender naam in e-mails

Zoals je ziet zegt 64% van de ondervraagden een e-mail te openen op basis van de “afzender naam”. Dus wanneer jij de verkeerde naam gebruikt, dan zijn er veel potentiële klanten (of cliënten) die jouw e-mails niet lezen.

En wanneer dit gebeurd dan loop je natuurlijk veel verkopen mis!

Gebruik daarom jouw echte naam of de naam van jouw cliënt. En zorg ervoor dat je regelmatig mailt zodat ze “afzender naam” niet vergeten (meer hierover bij tip 16).

#11: De "eerste keer factor"

Als we iets nieuws proberen dan is het vaak de eerste ervaring die ons het beste bij blijft. Dit is simpelweg waarom een eerste indruk zo belangrijk is.

In de wereld van e-mail marketing is dit precies hetzelfde.

Jouw eerste e-mail schept een bepaalde verwachting voor jouw volgende e-mails. En wanneer je een goede verwachting schept dan worden jouw e-mails gelezen.

De eerste keer factor

Kortom:

De eerste e-mail die je stuurt is super belangrijk.

En het is het beste om deze e-mail onmiddellijk te sturen nadat iemand zich heeft ingeschreven voor jouw nieuwsbrief, hiermee verhoog je namelijk jouw open rates (het % contacten die jouw e-mails openen).

En dan nog iets:

#12: Voorkom deze e-mail marketing valkuil

Weet je nog wat ik bij tip 7 zei? Dat je beter simpele tekst e-mails kan gebruiken dan fancy e-mail templates?

Wat? Je zegt dat je het nog weet?

Geweldig!

Één van de redenen waarom je simpele tekst e-mails wil gebruiken is omdat deze vaker in de juiste folder terechtkomen. Oftewel, in de inbox folder (en niet in de spam of reclame folder).

E-mail marketing valkuil

Dit is natuurlijk super belangrijk!

Want als jouw e-mails niet in de juiste folder belanden, dan worden ze niet / minder gelezen. En als gevolg hiervan loop jij (of jouw ontevreden cliënt) veel inkomsten mis.

Je wilt dus voorkomen dat jouw e-mails in de spamfolder belanden

Hoe je dit doet?

Goede vraag, denkbeeldige vragensteller.

Er zijn oneindig veel dingen die ervoor kunnen zorgen dat jouw e-mails in de spamfolder belanden, hierbij moet je denken aan:

Oké, ik zou je nu een complete lijst kunnen geven met dingen waar je op moet letten. Maar als ondernemer zijnde heb je geen tijd voor dit soort ongein.

Er is namelijk een simpele manier om ervoor te zorgen dat jouw e-mails in de juiste folder belanden, en dat is door een e-mail marketing tool te gebruiken met een spamfilter.

MailHop partner van ActiveCampaign heeft een ingebouwd spamfilter.

En als je jouw gratis proef account hebt aangemaakt, dan gaan we verder met:

#13: Maak je e-mails mobiel vriendelijk

Als je een ondernemer bent - en je gebruikt een computer voor jouw werkzaamheden - dan is het heel makkelijk om 1 van de grootste online trends te vergeten:

Het internetgebruik op mobieltjes en tablets neemt toe…

… en het internetgebruik op computers en laptops neemt af.

Om je een idee te geven van hoe snel deze trend zich ontwikkeld, het blijkt dat 46% van alle e-mails wordt geopend op een mobiele telefoon.

Mobielvriendelijke e-mails

Kortom:

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw e-mails mobielvriendelijk zijn.

Hoe je ervoor zorgt dat jouw e-mails mobielvriendelijk zijn?

Gebruik een e-mail marketing tool die dit automatisch voor jou doet.

#14: Titels (waarom het belangrijk is om je e-mails geopend te krijgen)

Marketing is als een glijbaan. Elk onderdeel in jouw marketing funnel zorgt ervoor dat jouw volgers van A (kennismaking) naar B (verkoop) “glijden”.

E-mail marketing is een onderdeel van jouw glijbaan.

En dit onderdeel werkt als volgt:

  1. Jouw volger opent je e-mail.
  2. Jouw volger consumeert je e-mail.
  3. Jouw volger neemt een actie (klik op link, reageren).
Waarom headlines belangrijk zijn

Je moet er dus allereerst voor zorgen dat jouw volger je e-mail opent. En dit doe je door middel van de “afzender naam” (tip 10) en een krachtige titel (subject line of headline in het Engels).

E-mail marketing headlines

Wat een krachtige titel is? Dit verschilt enorm per markt. Maar geen paniek, ik geef je voor nu een handige tip om dit te ontdekken. Ben je er klaar voor? Oké, komt ‘ie:

Schrijf jezelf in voor de nieuwsbrief van al jouw succesvolle concurrenten. En kijk vervolgens naar de e-mail titels die zij gebruiken.

Nu is dit niet een vrijbrief om hun titels klakkeloos te kopiëren. Maar gebruik het als inspiratie om jouw eigen titels te schrijven. En dan nog iets:

#15: Subtitels (een simpele manier om je open rates te verhogen)

Dit is een trucje die bijna geen enkele ondernemer weet, dus als jij dit toepast dan is deze tip een goudmijn.

Waar ik het over heb?

Ik heb het over de subtitel / ondertitel / subheadline van jouw e-mails.

Kijk, maar eens naar de volgende afbeelding:

Subheadlines voor e-mails

Voor degene waarvoor het te klein is om te lezen:

Wat je in de afbeelding ziet dat deze e-mails niet alleen een titel (1), maar ook een subtitel (2) hebben.

En als je een pakkende subtitel gebruikt dan verhoog je jouw openrates drastisch.

#16: Stuur consistent e-mails

Het is belangrijk dat jouw contacten constant aan jou (en je product of service) denken.

Dit verhoogd eenvoudigweg jouw conversies en verkopen.

En om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat je consistent e-mails stuurt.

Wanneer je dit op de juiste manier doet dan werkt het net als een soapserie:

consistent e-mails versturen

Jouw contacten kunnen niet wachten op jouw volgende e-mail.

Hoe vaak je wilt mailen? Dit verschilt per markt.

Ook hierbij raad ik je aan om je in te schrijven voor de nieuwsbrief van al jouw succesvolle concurrenten. En kijk vervolgens hoe vaak zij mailen en doe vervolgens exact hetzelfde.

#17: Testen (het #1 marketing principe)

Een geweldige manier om e-mail marketing nog succesvoller te maken is door middel van testen. Je kunt namelijk nooit 100% zeker weten of iets wel of niet werkt.

En als jij denkt dat jij een uitzondering op deze regel bent…

… helaas, ik moet je teleurstellen.

Het is niet dat ik niet in je geloof, maar de reden waarom ik dit zeg is omdat zelfs ‘s werelds grootste marketing breinen zweren bij testen.

E-mail marketing testen

Kijk zelf maar eens naar wat Russell Brunson zei:

“When I started the split tests for our first DotComSecrets lab newsletter, I had an opinion about every split test we tried. Guess what? I was wrong about 80–90% of the time.”

Dus vraag jezelf eens het volgende af:

Als 1 van ‘s werelds beste marketeers zegt dat hij het 80-90% van de keren fout heeft, denk je dan echt dat jij zo speciaal bent dat je niet hoeft te testen?

Precies. Ook jij moet testen;).

En in de wereld van e-mail marketing zijn er 2 dingen die je wil testen:

  • Openrates (hoeveel mensen jouw e-mails openen).
  • Click through rates (hoeveel mensen op linkjes in je e-mail klikken).

Alleen er is 1 groot probleem:

Niet alle e-mail marketing tools hebben een test functie.

… Of ze hebben een test functie waar zelfs een hoog afgestudeerde professor niets van begrijpt.

Vraag jezelf nu eens af hoeveel conversies, verkopen en omzet je misloopt als je niet kan testen?

Juist, een zeecontainer vol.

Kies daarom voor een tool waarmee je wel kan testen. En dan bedoel ik natuurlijk een tool die gebruiksvriendelijk. Lees gauw verder om te ontdekken wat deze tool is...

De simpelste manier om e-mail marketing toe te passen

Vraagje: Stel dat je een spijker in de muur wil slaan, gebruik je dan je blote handen of een hamer?

Natuurlijk gebruik je in dit geval een hamer.

Simpelweg omdat een hamer in dit geval de juiste tool is.

En in de wereld van e-mail marketing is er ook een juiste tool. Een tool die e-mail marketing niet alleen makkelijker maakt, maar ook winstgevender.

En het beste van alles?

Je kan deze tool nu 14 dagen GRATIS uitproberen onderaan dit artikel.

P.S. Heb je tips, leuke ideeen of behoefte om iets te delen over e-mail marketing, voel je vrij om hieronder een reactie achter te laten.

Meer leren over e-mail marketing? Bekijk dan ook eens deze gidsen:

Klaar om jouw winst te verhogen met e-mail marketing software & marketing automatisering?

Probeer MailHop 14 dagen gratis. MailHop is partner van ActiveCampaign. Dus je krijgt het systeem van ActiveCampaign en MailHop zorgt voor:

  • Onbeperkt Nederlandstalige support
  • Check
    Gratis online introductie training
  • Check
    Onbeperkt e-mails verzenden
  • Gratis nieuwsbrief templates
  • Gratis online demonstraties

*Geen creditcard of iDeal nodig. 14 dagen proefversie.

Klik hier om uw reactie achter te laten 0 reacties

Laat een reactie achter:

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Geef aan welke cookies je wilt accepteren of bekijk de privacyverklaring.

Privacyverklaring | Sluiten
Cookie instelingen