fbpx

E-mail Marketing Trends 2019: Combinatie, Interactiviteit & Persoonlijker

Dit is de ultieme gids voor e-mail marketing trends in 2019.

En laten we duidelijk zijn over 1 ding:

Dit zijn geen flauwe trends zonder praktische toepassingen.

Het zijn trends die nu effectief zijn en alleen nog maar belangrijker worden. 

E-mail Marketing Trends

Ben je al benieuwd naar deze trends? Laten we dan geen seconden meer verspillen en direct beginnen…

More...

E-mail marketing trends in het jaar 2019

#1: Persoonlijker dan persoonlijk

Dit heb je misschien al vaker gehoord…

…alleen sla deze trend niet over. Want we gaan je niet hetzelfde vertellen als al die andere artikelen.

E-mails persoonlijker maken is namelijk geen trend. Het is iets wat al bestaat sinds het begin van verkopen en marketing.

Iedereen is namelijk anders, dus je wilt iedereen op een andere manier benaderen en dus e-mailen. 

Persoonlijke e-mail versturen

En dit is steeds beter mogelijk met geavanceerdere e-mail marketing software.

Hieronder volgt een opsomming van de laatste trends om e-mails persoonlijker te maken:

  • Dynamische content
  • Segmentatie
  • Persoonlijke berichten
  • Content van je volgers
  • Verhalen vertellen

Laten we ze even doornemen, zodat je ook weet wat je er praktisch mee kan:

Dynamische content

Wat bedoelen we met dynamische content? Dat de e-mail zich aanpast. Dus stel je dierenwinkel heeft een aantal nieuwe artikelen. Denk aan kattenspeeltjes, hondentruien en aquariumaccessoires. Dan stuur je een e-mail om deze nieuwe artikelen te promoten.

Alleen je wilt niet dat een hondenliefhebber, kattenspeeltjes te zien krijgt...

Dynamische content e-mail marketing

Dynamische content verandert naar gelang de interesse of persoonlijke gegevens van de lezer.

Hierdoor krijgt de hondenliefhebber vooral hondenartikelen te zien.

Hetzelfde kan je doen met leeftijd. Stel je stuurt een e-mail met relatie tips en de e-mail bevat een foto van een gelukkig stelletje. Dan kan je jongere mensen een foto van een jong stelletje laten zien. En oudere mensen een oud stelletje. Zodat zij zich met de foto identificeren.

De mogelijkheden zijn eindeloos en het voordeel is dat je niet allemaal nieuwe tags of lijsten hoeft te maken. Om deze mensen allemaal een aparte e-mail te sturen.

Segmentatie

Segmentatie is eigenlijk de basis van persoonlijk e-mailen. Segmenteren is het opdelen van een groep in subgroepen. Dat kan op basis van interesse of gedrag. Hoe specifieker de doelgroep, des te persoonlijk de e-mail.

Want het is mooi om honden en kattenliefhebbers uit elkaar te houden. Maar weet je welk soort kat of hond ze hebben? Dan kan je de e-mail nog persoonlijker maken. Dit is informatie waar je om moet vragen.

Je krijgt een aantal gegevens bij de verkoop of bij het inschrijven op de nieuwsbrief En daarna kan je ze een quiz laten maken voor meer informatie (bijvoorbeeld hun hondenras).

Maar dan houdt het toch op?

Nee, er zijn nog veel meer mogelijkheden. Je kan segmenteren op e-mail gedrag en op website gedrag.

E-mail gedrag:

Alles wat ze in een e-mail doen, wordt bijgehouden door de e-mail software. Dus of ze de e-mail openen en of ze op linkjes klikken. En natuurlijk hoe lang dat geleden was. Hiermee kan je weer verder segmenteren.

Heeft iemand je e-mail niet geopend voor meer dan 30 dagen? Stuur een bijvoorbeeld een e-mail om te vragen of het huidige e-mailadres nog wel het beste e-mailadres is.

Websitegedrag:

Dit is een wat nieuwere optie. Dus niet alle e-mail marketing systemen bieden het aan. De meeste Nederlandstalige software en sommige Engelstalige zoals MailChimp bieden het bijvoorbeeld nog niet aan.

Maar wat bedoelen we met websitegedrag?

Wat je contacten op de website doen…

Dus welke blogs lezen ze, welke artikelen bekijken ze en welke pagina’s ze vaak bezoeken. 

Website gedrag koppelen e-mail marketing

Dit is hele waardevolle informatie. Want zo weet je welke mensen het meest geïnteresseerd zijn. Deze kan je eventueel persoonlijk benaderen of een extra e-mail sturen.

Verder kan je ook aanraden welke artikelen of producten ze eventueel interessant vinden (op basis van hun website gedrag). Met MailHop is dit zo in te stellen en vervolgens krijg je een hele boel extra informatie.

Het wordt ook wel site tracking genoemd.

Persoonlijke berichten

Alle gegevens die contacten opgeven, zijn te gebruiken. Denk aan naam, geboortedatum, plaats en gekochte producten.

Hieronder ze je een mooi voorbeeld waarin ze naam, stad en product gebruiken:

Persoonlijke E-mails (Trends)

Verder kan je hierdoor ook op lokaal nieuws inspelen of iemand een fijne verjaardag wensen.

Content van je volgers

Er is niks persoonlijker dan een echte persoon. En dat hoef je niet zelf te zijn. Hiervoor kan je prima content van je volgers gebruiken. Het heeft nog als bijkomend voordeel, dat je contacten meer betrokken worden.

Want als je hun resultaten, bevindingen of ervaringen deelt (met toestemming). Dan zijn ze tijdelijk een mini-celebrity. En hoef je geen content te maken.

Daarnaast kan je ook content delen van jezelf of van je personeel. Op deze manier wordt je bedrijf een stuk persoonlijker.

Verhalen vertellen

De tijd van een linkje met de tekst:

Klik hier en koop mijn product.

Die is voorbij…

Er zijn honderden e-mails die dat doen. Dus je zal je moeten onderscheiden. En een manier is door middel van een verhaal.

Verhalen vertellen is al duizenden jaren oud. Wij mensen houden van verhalen. Kijk maar hoe populair Netflix is. Die doen niks anders dan verhalen vertellen (met films en series).

Zo, dat waren de e-mail marketing trends op het gebied van e-mail persoonlijker maken. Deze trend valt al jaren onder de top trends in e-mail marketing.

Dit geldt in 2017, 2018, 2019, 2020 en ook in 2100. Het is dus niet de nieuwste trend, het zit vooral in de uitvoering van het persoonlijker maken.


#2: Combineren met andere platforms

E-mail is een vorm van communicatie, een contact moment. En alle (potentiële) klanten, websitebezoekers en geïnteresseerden, hebben meerdere contact momenten en communicatie kanalen.

En om het even ingewikkeld te maken….

Deze wil je allemaal combineren en als één totaal laten werken. 

Waarom?

Combineren e-mail marketing met platforms

Om je contacten zo goed mogelijk te bereiken. En ook op het juiste moment. Zo wordt een e-mail niet altijd op tijd gelezen, maar een SMS of bericht via Facebook wel.

Daarnaast voorkom je ook frustraties door alles te combineren/integreren. Niks is zo frustrerend als 5 maal hetzelfde onnodige bericht krijgen.

Hoe zou jij je voelen in de volgende situatie:

Je koopt een tablet op een webshop. Vervolgens krijg je na de betaling een pop-up (op de website), met de vraag of je een tablet wilt kopen…

1 minuut later krijg je een e-mail met dezelfde vraag. Wat doe je op dat moment? Even je frustratie van je afschrijven op Facebook.

Daar krijg je vervolgens een bericht in de chat en een advertentie met precies dezelfde vraag. Nu denk je slim te zijn door het internet uit te zetten…

Maar natuurlijk krijg je dan een SMS met de vraag of je een tablet wilt kopen.

Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar het gebeurt vaak genoeg dat mensen onnodige dubbele berichten krijgen van een bedrijf. Dat wil je dus voorkomen.

Hoe je dit doet? Door alles te integreren met je e-mail systeem. Laten we de kanalen even doornemen…

SMS en chat marketing

De meeste e-mail marketing software biedt dit al aan en anders moet je het koppelen. Koppelen kan aan je CRM (klanten relatie management) systeem of aan je e-mail systeem. Er zijn ook nog losse aanbieders voor deze services, alleen dan zal het wat meer moeite kosten.

SMS
Het voordeel is dat je bericht vaak en snel gelezen wordt. Je wilt hier wel zuinig op zijn en mensen niet spammen. Want Sms’en is een stuk persoonlijker dan e-mailen. Het is vooral handig om bijvoorbeeld een herinnering van een afspraak te versturen. Of een bevestiging van een bestelling met de track en trace code.

Chat
Met chat bedoelen we een chat mogelijkheid op de site. Het is behoorlijk een trend aan het worden. Dus waarschijnlijk heb je ze wel al eens gezien op een website. Een pop-up chat noemen we het ook wel. Je kan ze letterlijk gebruiken voor alles. E-mailadressen krijgen, een vraag stellen, doorverwijzen naar een artikel of het gebruiken voor een live chat.

Facebook en andere sociale media

Je contacten zitten niet de hele dag hun inbox in de gaten te houden. Ze doen ook nog andere dingen. Zoals werken, slapen en…

Op Facebook zitten.

Dus stel je wilt iemand bereiken, dan is Facebook zeker een goede plek. Het kan immers zo zijn dat je e-mails niet meer gelezen worden. Doordat ze een ander e-mailadres hebben, gehackt zijn of veel e-mails krijgen van andere bedrijven. 

Integraties e-mail marketing

Dat betekent niet dat ze geen interesse hebben. Maar betekent wel dat ze jou of jouw bedrijf niet meer zien.

Door ze te bereiken op Facebook kan je dit weer omdraaien. Zodat ze wel weer je e-mail openen. Of je weer volgen.

Facebook en andere sociale media advertenties

Het is mogelijk om Facebook en je e-mail marketing software aan elkaar te verbinden. Sommige systemen kunnen dit automatisch. En anders kan je diensten zoals Zapier gebruiken.

Wat houdt het verbinden in? Dat je specifieke contacten, een Facebook Advertentie kan laten zien. Heb je contacten die de e-mail van je nieuwe collectie niet hebben geopend? Dan kan je deze via Facebook, alsnog de nieuwe collectie laten zien.

Contacten hebben je e-mail wel geopend, maar je blog niet gelezen? Dan kan je ze met een advertentie naar je blog sturen.

Facebook is verder ook een van de beste plekken om e-mails te verzamelen, als je nog weinig website bezoekers hebt.

Dus e-mails via Facebook verzamelen is ook een behoorlijke trend.

Facebook messenger

Facebook Messenger is simpelweg een ander communicatiekanaal. Het is bijna precies hetzelfde als e-mail. Mensen zullen toestemming moeten geven voordat je ze berichten mag sturen. Verder is de policy van Facebook iets strenger.

Leest iemand je e-mail niet, dan kan je bijvoorbeeld een berichtje sturen op Messenger.

Ook hier geldt net als met chat…

Facebook e-mail marketing

…ga ze niet spammen en gebruik het wijs.

Voor Facebook Messenger heb je wel aparte software nodig. Die je dan met Zapier aan je e-mail software kan koppelen. Verder moet je ook toestemming hebben van je contact voor Facebook Messenger.

Nu zijn we bijna klaar met de integraties, er is nog 1 integratie trend:

CRM systeem

Oftewel:

Customer relationship management. Een systeem om je klanten mee te managen. Dit is voor kleinere bedrijven niet altijd nodig. Maar het is erg belangrijk, dat het duidelijk is hoe het ervoor staat bij een klant. Zodat er indien nodig vervolgstappen worden gezet. En dat deze niet dubbel worden gezet. En ze dus 2 keer gemaild worden met dezelfde vraag.

Een CRM systeem is vooral belangrijk als het contact individueel wordt en er uitzonderingen zijn.

Zo, dat was het integreren. Tijd voor de volgende trend…


#3: Interactieve e-mails

Voordat we beginnen met de trend bespreken, laten we eerst even de volgende vraag beantwoorden:

Wat is een interactieve e-mail?

Een interactieve e-mail is bijna een website, alleen dan in je e-mail. Je hoeft je e-mail hiervoor niet te verlaten.

Niet-interactieve e-mails geven je alleen de mogelijkheid om op een link te klikken. Waarna je vervolgens naar de website gaat.

Interactieve e-mail marketing

Interactieve e-mails laten je bijvoorbeeld de nieuwe schoenen collectie in je e-mail bekijken.

Hieronder volgen nog een paar mogelijkheden:

  • Het laten zien van GIFs
  • Social media knoppen
  • Een vragenlijst of quiz
  • Carrousel van foto’s
  • Video’s
  • 360 afbeeldingen
  • Eventueel 3D in de toekomst

En mooi voorbeeld van een interactieve e-mail zie je hieronder:

Dit klinkt erg mooi allemaal en het gaat e-mails een stuk interessanter maken. Alleen is er nog wel een klein dingetje wat ik moet vermelden:

Zorg er ALTIJD voor dat het werkt op mobiele apparaten. Het grootste gedeelte van alle e-mails wordt mobiel gelezen. Dus dit is zeker iets om rekening mee te houden.

Zo, dat waren de trends. Dus nu kan je volledig voorbereid aan het komende jaar beginnen.

Nu zijn er ontzettend veel trends. Dus denk je dat we er eentje over het hoofd hebben gezien? Laat het ons dan weten in de reactie sectie.

Of wellicht zijn de volgende gidsen interessant voor jou:

Klaar om jouw winst te verhogen met e-mail marketing software & marketing automatisering?

Probeer MailHop 14 dagen gratis. MailHop is partner van ActiveCampaign. Dus je krijgt het systeem van ActiveCampaign en MailHop zorgt voor:

  • Onbeperkt Nederlandstalige support
  • Check
    Gratis online introductie training
  • Check
    Onbeperkt e-mails verzenden
  • Gratis nieuwsbrief templates
  • Gratis online demonstraties

*Geen creditcard of iDeal nodig. 14 dagen proefversie.

Klik hier om uw reactie achter te laten 0 reacties

Laat een reactie achter:

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Geef aan welke cookies je wilt accepteren of bekijk de privacyverklaring.

Privacyverklaring | Sluiten
Cookie instelingen