fbpx

3 Autoresponder Tips: Wat Het Is & Hoe Het Werkt

Wil je jouw nieuwe e-mailadressen veranderen in (terugkerende) klanten?

Wil je dit proces compleet geautomatiseerd hebben?

Dan is een autoresponder perfect voor jou!

Ontdek in dit artikel wat het is en hoe je met een autoresponder meer winst krijgt.

Uitleg autoresponder + 3 handige tips

Laten we beginnen met de basis van een autoresponder door te nemen…

More...

3 Autoresponder tips: wat het is en hoe het werkt

Voordat we beginnen met de autoresponder tips, geef ik eerst even wat uitleg over de e e-mail autoresponder. Weet je al wat een autoresponder is? Sla dit stukje dan over en begin bij tip #1.

Wat is een autoresponder?

Een Autoresponder is een onderdeel van e-mailmarketing software. Deze software zorgt ervoor dat er automatisch e-mails naar je contacten verzonden worden. 

Wat is een autoresponder

Dit wordt getriggerd door een bepaalde actie of gebeurtenis (zoals bijvoorbeeld het aanvragen van een e-boek of webinar). Vervolgens verstuurt de autoresponder automatisch 1 mail of een reeks e-mails.

Benieuwd naar de top 10 e-mail marketing software en autoresponders? Lees dan deze uitgebreide gids

Hoe werkt een autoresponder?

Eerst kies je een doelgroep, dus een groep naar wie de e-mails verstuurd worden. Daarna schrijf je de e-mails en bepaal je hoeveel tijd er tussen de opeenvolgende e-mails zit. Komt er een contact in de doelgroep terecht? Dan gaat de autoresponder automatisch je e-mails in de opgestelde volgorde en tijdspanne verzenden.

Het voordeel? Dat klanten het idee krijgen dat ze persoonlijke e-mails krijgen. Het scheelt natuurlijk ook een hoop, dat je ze niet zelf handmatig elke dag hoeft te versturen. Dus het bespaart ook een hoop tijd.

Maar laten we beginnen met de tips:


#1: Bepaal het doel en de doelgroep van je autoresponder

De doelgroep volgt uit het doel. Dus we beginnen met het doel. Voor elk doel is er een andere autoresponder nodig.

Hieronder volgen een aantal doelen:

  • Iemand die de winkelwagen heeft verlaten zonder af te reken, herinneren aan het product in zijn winkelmandje
  • Een (nieuw) product of service verkopen
  • Een bestaande klant iets nieuws verkopen
  • Het creëren van een lange-termijn relatie met je contacten (zodat je weken of maanden later iets kan verkopen)
  • Jezelf neerzetten als de expert in je werkveld

Vervolgens bepaal je de doelgroep. Je maakt een doelgroep van alle mensen die product x hebben gekocht. Of je maakt een doelgroep van alle mensen die niet afrekenen. Dit is je autoresponder lijst.

"Hoe gaat het als je een gratis e-boek of webinar weggeeft?" 

Dan maak je per e-boek of webinar een aparte doelgroep. Laten we de gezondheidsindustrie als voorbeeld nemen. Stel je hebt een e-boek of webinar over afvallen en over sterker worden. Dan maak je dat 2 aparte doelgroepen en creëer je voor beide een aparte autoresponder.

Nu je weet wat je doelgroep en doel is, kan je gaan beginnen met het echte werk…


#2: De volgorde van de mails

Voordat je begint met het schrijven van de e-mails, wil je eerst plannen welke e-mails je gaat sturen om je doel te behalen. Want elk doel heeft wat anders nodig.

Ga je een product verkopen? Dan wil natuurlijk iets vertellen over het product en laten zien dat andere mensen het geweldig vinden. Verder wil je laten zien dat je te vertrouwen bent.

Dus dan heb je al 3 e-mails die je kan schrijven.

Het plannen van je autoresponder

Nu hoor ik je al denken:

Hoe plan je dat precies?

De eerste stap is bepalen hoeveel e-mails je gaat schrijven en welke onderwerpen erin voor komen.

Hieronder volgt een planning bij de lancering van een nieuwe online cursus als voorbeeld:

Voorbeeld Autoresponder

E-mail 1: Introductie en bedankje voor het abonneren op je maillijst.

E-mail 2: Leg uit waarom het specifieke onderwerp/probleem waar jij over spreekt belangrijk is.

E-mail 3: Leg uit hoe je het probleem oplost of het doel bereikt. Hiermee laat je zien dat je kundig bent en help je mensen.

E-mail 4: Leg nogmaals uit hoe je dit probleem oplost of je doel bereikt. Deze keer een stuk gedetailleerder. Daarnaast laat je terloops vallen dat je binnenkort een nieuw product uitbrengt.

E-mail 5: Communiceer dat je product te koop is en dat ze het de komende dagen kunnen aanschaffen.

E-mail 6: Herinner je contacten aan het product. Vertel hoeveel mensen je product hebben gekocht en wat ze er van vinden.

E-mail 7: Vertel ze nog 24 uur hebben om het product te kopen. Hierna zal de inschrijving sluiten. Vertel nogmaals wat de voordelen van het product zijn en wat ze gaan leren.

E-mail 8: Communiceer duidelijk dat ze aantal uur hebben om het product te kopen.

E-mail 9: Stuur de laatste verkoopmail. Waarin je duidelijk laat blijken dat het de laatste kans is. Verder focus je op de transformatie die ze kunnen maken met dit product.

E-mail 10: Communiceer dat het product niet meer te koop is. Bedank iedereen en deel hoeveel mensen je product hebben gekocht.

(Hier in het voorbeeld is de online cursus niet meer te koop na de deadline. Maar het kan ook zijn dat prijs omhoog gaat. Of dat ze de geen extra bonussen meer krijgen)

Het verschilt natuurlijk per doel en doelgroep hoe je dit plant. Alleen op deze manier kan je zien of alle belangrijke onderwerpen aan bod komen.

Kan je raden wat je hierna doet?

De e-mails schrijven

Dit is het minst automatische van de autoresponder. Hier kom je niet omheen, iemand zal de e-mail moeten schrijven. Schrijf je de e-mails zelf? Stel jezelf dan de onderstaande vragen en houdt die in je achterhoofd tijdens het schrijven:

  • Wat zijn de grootste problemen/frustraties van mijn contacten?
  • Wat voor dromen en doelen hebben mijn contacten?
  • Wat voor interesses hebben mijn contacten?
  • Op welke manier zijn ze in mijn doelgroep gekomen (dus door welk e-boek of webinar, of met welke reden hebben ze een e-mail adres gegeven)?
  • Waarom zouden ze deze e-mail willen lezen?

Nadat je de e-mail hebt geschreven wil je nog een goede onderwerpregel schrijven, want dat is het eerste wat ze in hun inbox zien.

Is de onderwerpregel saai? Dan openen ze je e-mail niet eens.

Dus de onderwerp regel is behoorlijk belangrijk.

De laatste stap is het instellen van de e-mail in bijvoorbeeld ActiveCampaign. Je stelt in hoe lang het duurt totdat elke e-mail verstuurd wordt.

Daarna is het afwachten tot een aantal mensen je autoresponder e-mails ontvangen. Zodra je e-mail door een groot aantal contacten ontvangen is, kan je door met de volgende tip.


#3: Test en tweak

Een autoresponder reeks is niet iets wat je maakt en waar je vervolgens nooit meer naar omkijkt. Zodra genoeg mensen de e-mail lezen, wil je de autoresponder reeks gaan verbeteren.

Dit doe je door te splittesten. Dus je vergelijkt 2 e-mails, onderwerpregels of foto’s met elkaar. Vervolgens gebruik je de variant die de beste resultaten geeft.

Hieronder volgt een lijstje met dingen om te splittesten:

test je autoresponder
  • Onderwerpregel
  • Foto’s
  • Content van de e-mail
  • De manier waarop je ze naar je product pagina doorverwijst (call to action)
  • Volledige link of verkorte link (je kan jouw links verkorten met Bitly)

Door veel te testen, kunnen je resultaten meer dan verdubbelen. Dus het is zeker de moeite waard.

Zo, dat was best veel informatie. Vandaar dat ik hieronder nog een kort stappenplan heb. Zodat je dat later nog eens rustig door kan nemen:

Stappenplan autoresponder:

  • 1
    Bepaal het doel voor je autoresponder
  • 2
    Kies de juiste doelgroep (segmenteer)
  • 3
    Plan je e-mails en de volgorde
  • 4
    Schrijf de e-mails
  • 5
    Bepaal hoe lang het duurt tot je contact elke e-mail krijgt
  • 6
    Test en tweak (blijf je e-mails verbeteren)

Autoresponders zijn enorm handig om een band op te bouwen met je contacten. Daarnaast creëer je op deze manier een automatische verkoopmachine. Dus ik kan me voorstellen dat je behoorlijk enthousiast bent over een autoresponder opzetten.

Heb je al goede autoresponder ideeën? Of heb je al een goedwerkende autoresponder? Voel je dan vrij om dit te delen in de reactie sectie.

Wellicht zijn de volgende gidsen ook interessant voor jou:

Klaar om jouw winst te verhogen met e-mail marketing software & marketing automatisering?

Probeer MailHop 14 dagen gratis. MailHop is partner van ActiveCampaign. Dus je krijgt het systeem van ActiveCampaign en MailHop zorgt voor:

  • Onbeperkt Nederlandstalige support
  • Check
    Gratis online introductie training
  • Check
    Onbeperkt e-mails verzenden
  • Gratis nieuwsbrief templates
  • Gratis online demonstraties

*Geen creditcard of iDeal nodig. 14 dagen proefversie.

Klik hier om uw reactie achter te laten 0 reacties

Laat een reactie achter:

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Geef aan welke cookies je wilt accepteren of bekijk de privacyverklaring.

Privacyverklaring | Sluiten
Cookie instelingen